debatt.öp.fi
07.09.2010 kl 05:47:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter:

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 14 15 [16] 17
  Skriv ut  
Författare Ämne: Språkgrodor  (läst 31865 gånger)
landsortens folk
Veteran
**
Antal inlägg: 2826

When all is said and done, more is said than done.

« Svara #225 skrivet: 14.12.2009 kl 12:56:36 »

På den tiden då kvicksilver eller alkohol termometrar var allmänna sjönk kvicksilvret alltid under nollstrecket när det gick på minussidan. När nu digitala mätare är allmänna så kan det vara svårare att bestämma över o. under. Följaktligen en köld på över tio minus kan vara vad som helst mellan -tio o. noll med tex. kvicksilver termometer.   
Loggat

Bättre att veta att man tror, än att tro att man vet. (Esko Valtaoja)
Freedom is a state of mind. (Jim Stockdale).
Nothing exist except atoms and empty space;everything else is opinion. Heraclitus
No Ego
Veteran
**
Antal inlägg: 4360

I am all but nothing ....

« Svara #226 skrivet: 31.12.2009 kl 14:18:28 »

På den tiden då kvicksilver eller alkohol termometrar var allmänna sjönk kvicksilvret alltid under nollstrecket när det gick på minussidan. När nu digitala mätare är allmänna så kan det vara svårare att bestämma över o. under. Följaktligen en köld på över tio minus kan vara vad som helst mellan -tio o. noll med tex. kvicksilver termometer.   

Det är inget problem! Det hela handlar om normal matematik. Det som är mindre än -10 så är under och det som är större är över -10 .... d v s -11 °C är under -10 °C och -9 °C är över. Inga problem alltså
Loggat

Universum måste väl ändå vara världens största paradox Roll Eyes
Kronis
Erfaren Veteran
Antal inlägg: 5204

« Svara #227 skrivet: 31.12.2009 kl 16:22:27 »

Det är inget problem! Det hela handlar om normal matematik. Det som är mindre än -10 så är under och det som är större är över -10 .... d v s -11 °C är under -10 °C och -9 °C är över. Inga problem alltså
No Ego har förstås rätt i sin uppfattning.... så vetenskapsman han är... .Tycker annars användare Patrick ( så vänsterman han är...) gav ett bra och koncist inlägg i denna fråga.
Loggat
Cooper
Veteran
**
Antal inlägg: 2056

Derrker derrrd!

« Svara #228 skrivet: 18.01.2010 kl 11:32:19 »

http://www.vasabladet.fi/story.aspx?linkID=0&storyID=54839

Bensintanken. Jag visste inte att bensin== bränsle.
Loggat

"För att inte tala om svenska centern, helt botten utan minsta förnuft. Springer som en blind get i storskogen o luktar blä." Okänd upphovsman
No Ego
Veteran
**

« Svara #229 skrivet: 18.01.2010 kl 18:03:28 »

http://www.vasabladet.fi/story.aspx?linkID=0&storyID=54839

Bensintanken. Jag visste inte att bensin== bränsle.

Inte illa att köra en ottomotor på brännolja Wink
Loggat

kvaenjukk
Veteran
*
Antal inlägg: 1184

Svenskfinlands flagga, om ngn undrar

« Svara #230 skrivet: 18.01.2010 kl 20:44:08 »

Det var därför poliserna upptäckte det, då bilen hoppade och skuttade  Grin

Det går, det är bevisat. Inte på ren diesel, det krävs nog en viss mängd bensin för att kunna starta. Däremot smäller det både i motorn och på kontot om man tankar en dieselmotor med bensin.
Loggat
Sten R.
Erfaren Veteran
Antal inlägg: 6226

« Svara #231 skrivet: 07.07.2010 kl 18:21:21 »

Nu handlar det om  språkgroda på Expressen! som skriver om "dubbelamputerade" Kent som inte får riksfärdtjänst. Jag tror att de syftar på de båda benen som är borta; Kent är alltså amputerad...
Loggat
No Ego
Veteran
**

« Svara #232 skrivet: 13.07.2010 kl 19:17:05 »

Jag läste det här på forumet men det är allmänt att man kallar en skruvkapsyl för skruvkork vilket egentligen är totalt galet Wink
Loggat

Nisse Husberg
Forumexpert
Antal inlägg: 11473

« Svara #233 skrivet: 14.07.2010 kl 22:10:19 »

Jag läste det här på forumet men det är allmänt att man kallar en skruvkapsyl för skruvkork vilket egentligen är totalt galet Wink

Nä, det är helt normalt att ett ords betydelse utvidgas. Förslutaren som ursprungligen var av kork har bara fått litet bredare betydelse.

Loggat
lasse s
Veteran
*
Antal inlägg: 1308

« Svara #234 skrivet: 14.07.2010 kl 22:55:39 »

Jag håller med dig fullständigt. Kork har blivit ett begrepp för flaskförslutningar överhuvudtaget vilket är helt åt helvete. Kork är ett material. Sen har vi också "plastkork" som tyvärr måste användas i brist på ett bättre ord. De ser ut som korkar men är av syntetmaterial och har tagits fram eftersom det råder korkbrist och en stor procent av den riktiga korken är kontaminerad med korksjukdomar och förstör vinet. Plastkorken kräver sin man att dra upp, har jag märkt. Den har inte lika stor elasticitet som naturkorken.
 Sad
Loggat
No Ego
Veteran
**

« Svara #235 skrivet: 17.07.2010 kl 12:30:38 »

Nä, det är helt normalt att ett ords betydelse utvidgas. Förslutaren som ursprungligen var av kork har bara fått litet bredare betydelse.

Då kunde man ju säga att man har kork på burkar också Roll Eyes En kork är ju faktiskt insluten i flaskhalsen medan en kapsyl omsluter flaskhalsen Wink

Sedan må det vara om det heter kork i hela registret på östnyländskå, men det gör det inte på svenska Wink
Loggat

Nisse Husberg
Forumexpert
Antal inlägg: 11473

« Svara #236 skrivet: 17.07.2010 kl 16:05:05 »

Oj-oj, du får det jobbigt om du skall motarbeta all förskjutning av ordens innebörd. Snarare är det svårt att hitta ord vars betydelse INTE förskjutits.  Visst du att "syssling" ursprungligen betyder kusin (egentligen "kusin på mödernet") ... Ordet kusin är ju franska och lånades till svenskan varvid syssling fick en ny innebörd.

"Ganska" kommer från samma ord som tyskans "ganz" och betydde ursprungligen "alldeles". Och så vidare ...

Läs gärna igenom Etymologisk ordbok.

Loggat
No Ego
Veteran
**

« Svara #237 skrivet: 17.07.2010 kl 16:51:37 »

Nej jag har inget problem, utan jag nämner bara den riktiga benämningen oberoende av vad du anser pga av dina egna språkuppfattningar Wink

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kork
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapsyl
Loggat

the race
Seniormedlem
Antal inlägg: 782

« Svara #238 skrivet: 20.07.2010 kl 09:20:05 »

I dagens HBL så kör man igen med generaliseringar och felskrivning, FNB medskyldig som vanligt.
http://www.hbl.fi/text/helsingfors/2010/7/19/w49774.php

På videon (iltalehti) ser man klart och tydligt att dom har RÄDDNINGS-/LIVVÄSTAR på sej inte flytvästar. Det är en väsentlig skillnad mellan dessa, vilket alla sjöfarare vet.
I Iltalehtisartikel står det även att de hade livvästar på sej (pelastusliivi inte kelluntaliivi)
Loggat

VW-bubblan och Ford model T var på sin tid världens mest sålda bilar, inte betyder d att dom var bra för det!
Sten R.
Erfaren Veteran
Antal inlägg: 6226

« Svara #239 skrivet: 01.08.2010 kl 22:47:49 »

Shocked Småplan nödlandade i Sysmä....vad kunde det betyda??
Loggat
Sidor: 1 ... 14 15 [16] 17
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.10 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!