|
edvard
|
 |
« Svara #30 skrivet: 24.11.2009 kl 10:34:16 » |
|
Tack Maija, det var ju mycket intressant! Och här en översättning:
Varför hetet slottet Olavinlinna (Olofsborg) och inte Savonlinna (Savolax borg)? I första delen av staden Nyslotts historia, som kom ut 1939, förklarar Mikko Saarenheimo bakgrunden bland annat såhär: ”Som vårt lands nyaste fästning kallades den på finska parallellt med ”Sankt Olofs borg” (Pyhän Olavin linna) också ”Uusi linna” (på svenska Nyslott). Det svenska namnet (Nyslott) används systematiskt i svenskspråkiga dokument. På finskt håll kallades denna försvarsanläggning – efter att den hade blivit landskapets administrativa centrum och dess viktigaste militära lås - Savon linna (Savolax borg), i skriven form ”Savonlinna”. På svenska användes ibland även ”Safvoi slott”. Först under 1800-talet, ungefär då man firade slottets 400 års jubileum, återupplivade man ur historiens gömmor fram namnet Olavinlinna, på svenska Olofsborg, enligt den tidens romantiska anda. Man har dock väckt tanken (detta uppenbarligen kring slutet av 1930-talet, då denna text är skriven ) att på nytt ta i bruk namnet ”Savon linna”, som borgen har kallats i folkmun sedan århundraden (Saarenheimo hänvisar till Ernst Lampéns festtal vid Olofsfesten 1936)” Uusilinna, som är ursprunget till stadens svenska namn Nyslott, förekommer i handlingar först som en tysk version ”Nygenslote” år 1481 och i den svenska formen ”Nyia sloth” år 1484. Den finska formen ”Savonlinna” nämn för första gången i ett från ryska översatt dokument 1556 i formen ”Saffuoi slått”. Husgruppen som byggt av hantverkare, soldater och handelsmän på Malms holm bredvis slottet kallades förs Linnan Malmi (Slottsmalmen). Per Brahe gav Nyslott stadsrättigheter 1639, då bosättningen ännu inte var så märklig. Det gamla förvaltnings- och kyrksocknet var ju det i början av 1500-talet grundade Säminge (Sääminki) som först 1973 sammanslogs med staden Nyslott. Namnet Savonlinna kommer från det, att här finns en borg, och borgen finns i Savolax. Per Brahe gav ju ungefär samtidigt stadsrättigheter även åt Hämeenlinna (Tavastehus), och man kan anta att det finns en koppling mellan namnen”.
Ungefär såhär, alltså. Vilket visar att jag hade fel då jag trodde att ”Olavinlinna” skulle ha varit det folkliga namnet. Lasse S hade mera rätt. Hmmm. Men man har ju varje dag en chans att bli klokare - eller åtminstone bättre informerad.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
lasse s
Veteran

Antal inlägg: 1308
|
 |
« Svara #31 skrivet: 24.11.2009 kl 18:17:03 » |
|
Intressant utredning, tack för den! 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Ciccie
Erfaren Veteran

Antal inlägg: 7452
|
 |
« Svara #32 skrivet: 29.07.2010 kl 22:07:12 » |
|
St Olof var riddarnas skyddshelgon och därför gav Erik Axelsson Tott det namnet åt borgen han lät bygga. Mer okända fästningar (för de som inte är bekanta med staden Lovisa) är Ungern och Rosen. Fästningarna vid Lovisa å planerades av överste Augustin Ehrensvärd i mitten av 1700-talet. Endast den första bastionen, Rosen, hann bli klar innan kriget bröt ut. Den andra, Ungern, är ännu i dag i samma skick som den lämnades i för ca 300 år sedan. http://www.muuka.com/finnishpumpkin/fortresses/u_r/u_r.html
|
|
|
|
« Senast ändrad: 29.07.2010 kl 22:11:53 av Ciccie »
|
Loggat
|
Fördomen är en enkelriktad gata med stoppförbud för förståndet. (Louis Guilloux)
|
|
|
Sten R.
Erfaren Veteran

Antal inlägg: 6237
|
 |
« Svara #33 skrivet: 07.08.2010 kl 19:17:58 » |
|
 Vid genomläsning ser jag att Kronis ställer en fråga som jag bör svara på: jag har egentligen bara flyktiga kunskaper om dessa fästen och borgar, de hade väl alla betydelse; också för att hålla upprorsmakare i schack. Sveaborgs beklagliga öde är tänkvärt, jag lutar åt att kapitulationen kanske var motiverad med tanke på situationen i Stockholm med omnejd, och de magra resurser som fanns i Finland. Rätt att Sydösterbotten inga sådana fästen hade, Kanske Lappfjärd borde haft, Närpes mera tvivelaktit kanske. Nå Kronis berätta du om ett viktigt fäste år 1300 och hur...
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
ChristerFG
|
 |
« Svara #34 skrivet: 09.08.2010 kl 17:41:49 » |
|
borgar och fästningar Något närmare till (dålig bild på wiki): http://fi.wikipedia.org/wiki/Liedon_VanhalinnaDet finns inte så mycket kvar av fornborgen annat än lite arkeologiska spår, men bergsknallen står ju där den stått i hur många år som helst och man har ganska bra utsikt därifrån. Ligger på promenadavstånd hemifrån så den blir besökt relativt ofta. Fornborgar har anor från Baltiska Issjön vid Istiden tror jag. Överläge gav övertag och skydd - säkerhet
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Kronis
Erfaren Veteran

Antal inlägg: 5214
|
 |
« Svara #35 skrivet: 10.08.2010 kl 21:37:10 » |
|
 Vid genomläsning ser jag att Kronis ställer en fråga som jag bör svara på: jag har egentligen bara flyktiga kunskaper om dessa fästen och borgar, de hade väl alla betydelse; också för att hålla upprorsmakare i schack. Sveaborgs beklagliga öde är tänkvärt, jag lutar åt att kapitulationen kanske var motiverad med tanke på situationen i Stockholm med omnejd, och de magra resurser som fanns i Finland. Rätt att Sydösterbotten inga sådana fästen hade, Kanske Lappfjärd borde haft, Närpes mera tvivelaktit kanske. Nå Kronis berätta du om ett viktigt fäste år 1300 och hur... Fast frågan var om Sten R hade önskat att han hade haft några såna här fornborgar eller slott att kunna hänvisa till som sina egna borgar eller slott.. Skall försöka besvara frågan om Sten R först lyssnar till "slumrande toner" och meddelar om han gillar den eller om han hellre föredrar hårdrock. Enligt uppgift lyssnade Sten R mycket på rockmusik om nätterna förr i tiden ..eller så pass sent som för ett halvår sen. ( eg.också nyfiken på om han besökt biblioteket på senare tid...) http://www.youtube.com/watch?v=T16JTJz0Y2A#
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Thomas Backa
Erfaren Veteran

Antal inlägg: 5206
Smygare
|
 |
« Svara #36 skrivet: 10.08.2010 kl 21:46:37 » |
|
Fornborgar har anor från Baltiska Issjön vid Istiden tror jag. Överläge gav övertag och skydd - säkerhet
Riktigt så gammal historia har nog inte den här bergsknallen.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Sten R.
Erfaren Veteran

|
 |
« Svara #37 skrivet: 10.08.2010 kl 22:53:52 » |
|
 Nog gillar jag 'Slumrande toner' men inte i den tappningen, i varje fall violinisten var skrämmande...De andra hörde jag inget av. Hårdrock? Det har jag väl inte skrivit något om, däremot meddelade jag stor beundran av be-bopartisten Anita O´Day för en tid sedan, hon utvecklades nog något åt rockhållet med genom Elvis m.fl. Kan du Kronis ge en länk vore det fint. Lyssnat på nätterna har jag väl inte gjort sedan före rocken! Apropå det, tänk vilka fina grejer det finns nu, ett av barnbarnen (vuxet) har en liten radio som tar in hela världen påstår han, utan någon märkvärdig utrustning. Nej någon egen borg vill jag inte ha, ska väl inte vara nödvändigt heller trots de onda tiderna. Och biblan besökte jag nog i kvällningen denna dag, behövde en cykeltur!  Har vad jag behöver studera hemma, just nu behöver jag repetera och lära nytt om segling, ska snart ut på havet, det närmaste, tillsammans med ett annat vuxet barnbarn och då gäller det att kunna berätta något där vi sitter på Sun Deck och njuter av utsikten och havsluften.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Kronis
Erfaren Veteran

Antal inlägg: 5214
|
 |
« Svara #38 skrivet: 11.08.2010 kl 01:02:38 » |
|
 Nog gillar jag 'Slumrande toner' men inte i den tappningen, i varje fall violinisten var skrämmande...De andra hörde jag inget av. Hårdrock? Det har jag väl inte skrivit något om, däremot meddelade jag stor beundran av be-bopartisten Anita O´Day för en tid sedan, hon utvecklades nog något åt rockhållet med genom Elvis m.fl. Kan du Kronis ge en länk vore det fint. Lyssnat på nätterna har jag väl inte gjort sedan före rocken! Apropå det, tänk vilka fina grejer det finns nu, ett av barnbarnen (vuxet) har en liten radio som tar in hela världen påstår han, utan någon märkvärdig utrustning. Nej någon egen borg vill jag inte ha, ska väl inte vara nödvändigt heller trots de onda tiderna. Och biblan besökte jag nog i kvällningen denna dag, behövde en cykeltur!  Har vad jag behöver studera hemma, just nu behöver jag repetera och lära nytt om segling, ska snart ut på havet, det närmaste, tillsammans med ett annat vuxet barnbarn och då gäller det att kunna berätta något där vi sitter på Sun Deck och njuter av utsikten och havsluften. Det gick ju väldigt bra förr i tiderna också att lyssna på radiostationer från när och fjärran här i världen med endast en koppartråd -eller vad för slags tråd det var - inkopplad till radion. Nog måste Sten ha lyssnat på tex Radio Luxemburg som det skrivits om här tidigare. Själv har jag ett postkort bla från Radio Kairo där de bekräftade att jag hade lyssnat på deras radio. Försökte hitta inlägget där det indirekt bekräftades att Sten R hade för vana att lyssna på rockmusik nätterna igenom förr i tiden men jag hittade inte det inlägget. ( ser Sten skriver före rocken - och inte innan rocken.....!  ) Tror kanske att det behövs en egen borg att söka trygghet i nu när det ev. stundar onda tider... Förstår inte detta riktigt ; skall han verkligen bege sig ut på en segeltur och behöva läsa in allt om segelkonsten; tycker det verkar lite ansträngt men visst låter detta högst trevligt! Tex kunde Sten berätta om seglasterna från Österbotten eller Närpes till Sverige förr i tiden. Här Anita O'Day: http://www.youtube.com/watch?v=8UZ0xqdP2rw
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Sten R.
Erfaren Veteran

|
 |
« Svara #39 skrivet: 11.08.2010 kl 19:25:48 » |
|
 Hjärtligt tack för länken Kronis, jag gillade Honeysuckle Rose bäst kanske. Vi har kommit lite av huvudspåret nu tycker jag. Och vi ska inte segla men i farvattnen vimlar det av seglare och andra en vacker sommardag, något om typ av båt och hur de är riggade borde jag berätta om... För all del, mitt hem är min borg på sätt och vis. 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Karoliina
Veteran

Antal inlägg: 4640
Frankly, my dear, I don't give a shit!
|
 |
« Svara #40 skrivet: 12.08.2010 kl 20:21:05 » |
|
Finland har nog inte så värst borgar och fästingar att framvisa. Vilka skulle ha byggt borgarna där, då de som byggde byggde åt andra i länder där kungen/tsaren bodde. Eller byggde båtar eller högg ihjäl folk på kommando. Nä, i Finland finns inget att se. Stenarna restes annanstans. Torftigt med borg och slott. Och ruiner.
Jag har som en lite flicka tvingats att utstå min mosterns sömmerska och en resa till Gamla Vasa. Väl där åkte jag barbacke i gräset nerför kullarna i brist på annat göra och färgade hela min nysydda stass grön både bak och fram. Moster min och jag blev aldrig vänner igen. Jag tyckte att hon var för hård och hon menade att jag var en huligan.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
ChristerFG
|
 |
« Svara #41 skrivet: 13.08.2010 kl 13:39:18 » |
|
Ibland stöter man på oväntade saker som borgen mitt i Kajana Varför byggde man en stor borg mitt i älven? Vem uppförde borgen? Vad skulle den skydda för? Och vem tusan förstörde borgen? http://www.kajaaninlinna.fi/se.phpIdag fungerar det som är kvar av den stolta borgen som fundament för en bro in till staden   Fornborgar har anor från Baltiska Issjön vid Istiden tror jag. Överläge gav övertag och skydd - säkerhet
Riktigt så gammal historia har nog inte den här bergsknallen. Finland har nog inte så värst borgar och fästingar att framvisa. Vilka skulle ha byggt borgarna där, då de som byggde byggde åt andra i länder där kungen/tsaren bodde. Eller byggde båtar eller högg ihjäl folk på kommando. Nä, i Finland finns inget att se. Stenarna restes annanstans. Torftigt med borg och slott. Och ruiner.
Jag har som en lite flicka tvingats att utstå min mosterns sömmerska och en resa till Gamla Vasa. Väl där åkte jag barbacke i gräset nerför kullarna i brist på annat göra och färgade hela min nysydda stass grön både bak och fram. Moster min och jag blev aldrig vänner igen. Jag tyckte att hon var för hård och hon menade att jag var en huligan.
Intressanta borgar och fästningar i Finland var det, ja... Tråden kunde kanske omfatta litet mera... kanske Säkerhet i forntiden Ber om ursäkt och Thomas Backa vet något om höjden över havet vid Fornborgsberget!? I Finland finns det mycket av flyktborgar - påstår jag - mindre och störrre En brant sluttning som är högre än en persons längd ger övertag i överläge.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Thomas Backa
Erfaren Veteran

Antal inlägg: 5206
Smygare
|
 |
« Svara #42 skrivet: 13.08.2010 kl 15:05:14 » |
|
Thomas Backa vet något om höjden över havet vid Fornborgsberget!?
Ca 55 meter.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Sten R.
Erfaren Veteran

|
 |
« Svara #43 skrivet: 13.08.2010 kl 20:59:33 » |
|
Kajananlinna. Det var nog smart med borgen och dess garnision ute i älven, lättförsvarat alltså. Därifrån kunde sedan expeditioner utgå för att erövra eller bestraffa.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
ChristerFG
|
 |
« Svara #44 skrivet: 18.08.2010 kl 15:11:17 » |
|
Thomas Backa vet något om höjden över havet vid Fornborgsberget!?
Ca 55 meter. 55 meter över havet är ett mycket tidigt skede bland Intressanta borgar och fästningar i Finland. Kan rätta mig själv med att sådana behov föddes när befolkningen blev bofast med bönder... Efter istiden fanns inte sådant
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|